Weeronline
Weeronline
    hoge zonkracht betekent aanmaak vitamine d

    Zo zonnig moet het zijn om vitamine D aan te maken

    Aangemaakt: 04 apr 2020, 18:50 uur

    Voor veel mensen is een zonnige dag met een strakblauwe lucht het mooiste weer dat er is, maar wist je dat zonlicht ook belangrijk is voor je gezondheid? Onder invloed van UV-straling van de zon maakt je huid namelijk vitamine D aan. In dit artikel lees je hoe zonnig het moet zijn om vitamine D aan te maken en welke zonkracht daarvoor nodig is.  

    Disclaimer: In deze crisistijd is het belangrijk om niet op pad te gaan. In je tuin, op je balkon of achter een open raam doe je al genoeg vitamine D op. Het is dus niet nodig om de zon buiten je huis op te zoeken om genoeg vitamine D aan te maken. Lees ook ons artikel “Ga niet op pad: geniet van het mooie weer in huis, tuin of op je balkon” voor thuisblijftips. Voor de meest actuele maatregelen van de overheid kun je hier terecht of op de site van het RIVM.

    Vitamine D: belangrijk voor je gezondheid

    Een van de weinige vitamines die we als mensen zelf aan kunnen maken is vitamine D en daarmee hebben we geluk! Vitamine D is namelijk goed voor je immuunsysteem en leidt tot een betere weerstand. Bovendien zorgt vitamine D ervoor dat calcium en fosfor beter worden opgenomen, wat weer goed is voor je botten. Veel mensen denken dat een tekort aan vitamine D tot vermoeidheidsklachten kan leiden, maar volgens thuisarts.nl, een officiële site van Nederlandse huisartsen met medische adviezen, is dat niet het geval: “Vitamine D hangt niet samen met klachten als vermoeidheid, duizeligheid of u niet lekker voelen.”

    jong koppel geniet van zon en hoge zonkracht en doet vitamine D op verkleind

    Foto: ANP

    Bij deze zonkracht maak je vitamine D aan

    Uit onderzoek is gebleken dat je ongeveer vanaf zonkracht 3 de meeste vitamine D aanmaakt. Dat komt doordat bij zonkracht 3 of meer zogenaamde UV-B-straling het aardoppervlak kan bereiken. UV-B-straling is verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D, maar zorgt er ook voor dat je verbrandt.

    Gelukkig is voor veel mensen 5-15 minuten in de zon genoeg om de dagelijkse hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen. Met even fietsen naar de supermarkt doe je dus al genoeg vitamine D op, zonder te verbranden. Rond de langste dag van het jaar moet je wel oppassen, want dan kan een lichte huid al binnen een kwartier verbranden.

    Lees ook: de kracht van de zon

    Foto: ANP

    Wanneer is de zonkracht hoog genoeg?

    In ons land is meestal sprake van zonkracht 3 of hoger in de maanden maart tot en met september. Dat is dan ook de periode dat je de meeste vitamine D opdoet. De zonkracht is niet de hele dag hetzelfde en piekt wanneer de zon op haar hoogste punt staat. Dit is ongeveer tussen 13:00 en 15:00 uur. In maart en september betekent dat, dat de zonkracht voor 13:00 uur en na 15:00 uur te laag is om veel vitamine D aan te maken. Later in de lente en in de zomer staat de zon hoog genoeg om een groot deel van de dag de aanmaak van vitamine D te stimuleren.

    In de winter is de zon niet krachtig genoeg om vitamine D aan te maken. De meeste mensen ondervinden hiervan geen problemen, maar voor bepaalde groepen kan het verstandig zijn extra vitamine D in te nemen. Dit geldt voornamelijk voor vrouwen boven de 50 en mannen van 70 jaar en ouder. Ook voor mensen die vanwege erfelijkheid minder vitamine D aanmaken kunnen supplementen uitkomst bieden.

    Bronnen: Weeronline, thuisarts, diverse papers in medische wetenschappelijke tijdschriften

    Hoofdfoto: Adobe Stock / kawa10

    Door: Yannick Damen